Ciao Colombia! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Didi Oudhof - WaarBenJij.nu Ciao Colombia! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Didi Oudhof - WaarBenJij.nu

Ciao Colombia!

Door: Didi Oudhof

Blijf op de hoogte en volg Didi

27 December 2013 | Colombia, Cartagena

Er zijn weer drie weken voorbij gevlogen. Samen met Annelieke heb ik genoten van Colombia: een prachtig land en ook echt een aanrader voor een vakantie!

We hebben, met name de eerste helft van onze reis, in een flink tempo gereisd. Na een start in het koude Bogota met o.a. een bezoek aan Museo del Oro (Museum of Gold), het opklimmen (nou ja, stevige wandeling omhoog) van Monserrate met boven een prachtig uitzicht en heerlijke canelazo (warme alcoholische drank met aguardiente, suikerwater, limoen en kaneel) en dansen in een discotheek waar we met een partybus (lees: minibus met knetterharde muziek waar we met 15 mensen en wat rum en cola ingepropt werden) vanuit het hostel heen gebracht werden.

Vanuit Bogota zijn we per bus naar Salento gereisd, een schattig dorp dat omringd wordt door koffie plantages. Naast een bezoek aan een koffie farm hebben we op gehuurde regenlaarzen de wandeling van vier uur naar Valle de Cocora gemaakt, een vallei met torenhoge palmbomen. Ook echt de moeite waard.

Na twee dagen in Salento zijn we afgereisd naar Medellin, voorheen de stad van drugsbaron Pablo Escobar maar sinds hij geliquideerd is een veel veiligere en ook mooie stad. Het openbaar vervoer is hier verrassend goed geregeld, het metrosysteem is erg veilig, schoon en overzichtelijk. Per metro en cable car (ook onderdeel van de metro) kun je naar het park Arví gaan. Super tof om te zien dat je vanuit een drukke stad twee bergen over zweeft en je in een natuurpark terecht komt. Verder wat rond gelopen in de wijk 'El Poblado' met veel leuke boetiekjes en gezellige restaurantjes.

Een busreis van zo'n 18 uur bracht ons van Medellin naar Santa Marta aan de Caribische kust. Vanaf daar zijn we direct doorgereisd naar Taganga. Een soort hippie-dorp dat me een beetje deed denken aan Montañita in Ecuador maar iets grijzer en minder vrolijke mensen. De sfeer was voor verbetering vatbaar, maar toch een paar lekkere dagen gehad en naar het strand geweest om op te laden voor een van de hoogtepunten van onze trip, de trekking naar La Cuidad Perdida.

La Cuidad Perida (Lost City) is een oude, verlate stad (nou ja, plek met overblijfselen van een stad) midden in de jungle op 1.200 meter hoogte. De stad is gebouwd rond 650 na Christus en is pas 40 jaar geleden herontdekt in de jungle. Het is een super mooie trektocht van vijf dagen dwars door de jungle om er te komen. De stad zelf is bereikbaar via een trap met 1.200 schots en scheve treden. Een pittige trekking, maar echt geweldig met als hoogtepunt de stad zelf.

De reis hebben we in stijl afgesloten in Cartagena. Wat mij betreft de leukste stad van Colombia met een prachtig oud centrum tussen de stadsmuren. Allemaal vrolijk gekleurde huizen in koloniale stijl en veel winkels, restaurants en bars. De eerste avond en dag hebben we met Janneke, mijn vriendinnetje uit Chicago, en haar Amerikaanse vriendinnen doorgebracht. Super tof om elkaar in Colombia te kunnen treffen.

Op Kerstavond had ons hostel (El Viajero, aanrader!) een kerstdiner geregeld om de toeristen een "home away from home" te bieden. Het eten was helaas nogal matig, maar gelukkig smaakt het bier in Colombia prima en waren er veel gezellige mensen. Toch vreemd overigens, een warme kerst. Maar als je mag kiezen... Dan liever een wit strand dan een witte stad met kerst!

Helaas komt aan alle leuke dingen een einde en heb ik gisteravond afscheid van Colombia én Annelieke moeten nemen. Ik ga je missen, Liek! Maar... Ik ben op weg naar Argentinië en kijk er naar uit Dick te zien en samen een spetterende NYE te hebben in Buenos Aires.

• 27 December 2013 - 23:13

M&N:

Nou, Didi, je hebt de tijd op vliegveld in Santiago de Chile goe dbesteed; prachtige blog over wat je hebt meegemaakt. XXX M&N